Mariëtte, ook aan jou de startvraag, wanneer drong de ernst van corona tot je door?
“Begin maart. Voor die tijd was het virus nog ver weg, maar vanaf begin maart vermoedde ik dat de impact ook in Nederland best groot zou kunnen zijn.”
Bedoel je de impact privé of zakelijk?
“Ondernemer ben je 24/7. Ik ben gewend om altijd meteen ook aan het bedrijf te denken. Geestelijk bereidde ik me daarom voor op de mogelijke problemen en gevolgen die door het coronavirus zouden kunnen ontstaan. Samen met de andere leidinggevenden van onze kantoren in Breda, Utrecht, Sittard en Almelo spraken we daarover.”
Aan wat voor soort situaties dacht je?
“Onze gerechtsdeurwaarders zijn vaak op pad en zijn gewend om met de debiteur persoonlijk in gesprek te gaan. We vinden het namelijk erg belangrijk om aan een debiteur zijn rechten uit te leggen, maar ook om een toelichting te geven op het uit te reiken stuk. Op die manier zijn we gewend om samen tot een oplossing komen. Dat doen we vanuit onze visie, ieder zijn deel, ieder zijn recht, ieder zijn kans. Streng maar rechtvaardig en met oog voor het sociaal maatschappelijk belang. Hoe zouden we in coronatijd aan dat gedachtegoed een goede invulling kunnen geven?”
Wat was de oplossing?
“Onze beroepsgroep KBvG kwam met duidelijke richtlijnen. Dat was prima. Door het aannemen van een spoedwet, mochten onze deurwaarders zonder aan te bellen de uit te reiken stukken in de brievenbus doen. Overigens belden wij in verschillende situaties tóch aan, juist omdat we richting de debiteur zo zorgvuldig mogelijk wilden handelen. Dan maar uitleg op afstand en het exploot persoonlijk overhandigen met handschoenen aan. En het bijzondere is dat juist in deze tijd onze werkwijze extra is gewaardeerd door debiteuren.”
Waar bleek die waardering uit?
“‘Fijn dat jullie zo meedenken’ zeiden ze dan. Ik moet zeggen dat zulke opmerkingen mij echt goed deden. Op zulke momenten voel ik nog eens extra dat het beroep van gerechtsdeurwaarder een ambt is dat je met passie uitvoert. Met bepaalde beroepsgroepen die het door corona extra zwaar hadden, zoals de zzp’ers waaronder schoonheidsspecialisten, zijn we coulant omgegaan met de betalingsregelingen. Wat we overigens merkten, is dat sommige debiteuren in deze tijd juist in staat waren om méér af te lossen dan gebruikelijk. Bijvoorbeeld de mensen die in loondienst zijn en meer overhielden dan gewoonlijk. Gewoon omdat ze nergens naar toe konden.”
En de medewerkers die niet op pad zijn maar bureauwerk verrichten, hoe organiseerden jullie dat?
“Het toeval wil dat we waren gestart met het maken van een plan voor thuiswerken. Overigens op verzoek van onze medewerkers. Het was één van de suggesties die uit onze ideeënbus naar voren was gekomen. Het plan was om medewerkers vijf dagen per jaar de mogelijkheid te geven om vanuit huis te werken als het werk het toelaat. Alles was voorbereid om thuiswerken mogelijk te maken. Vanaf moment dat de regering opriep om zoveel als mogelijk thuis te werken, konden we heel snel schakelen. We zijn met twee ploegen gaan werken. De helft van onze medewerkers kwam naar kantoor, de andere helft werkte vanuit huis.”
Trof je extra maatregelen op kantoor?
“We hebben de maatregelen serieus opgevolgd maar het niet spannender gemaakt dan dat het al is. Bij sommige, vooral jonge, medewerkers merkte ik dat ze onrustig werden van al te veel zichtbare aanpassingen, zoals looplijnen. Die hebben we achterwege gelaten. Doordat we gewend zijn om te werken aan grote bureaus van twee bij één meter, ontstond automatisch voldoende afstand. Op een natuurlijke manier is dat goed verlopen, zowel bij alle vestigingen van Rosmalen Gerechtsdeurwaarders als bij ons zusterbedrijf Right & Bright Schuldhulpverlening.”
Thuiswerken was nog nieuw, hoe zijn de ervaringen daarmee?
“We hebben gemerkt dat het thuiswerken veel rust geeft bij het uitvoeren van taken waar concentratie voor nodig is. Er is minder ‘kantoorruis’ op de lijn. Ook na corona laten we de mogelijkheid van thuiswerken daarom voortbestaan. Wel maak ik me wat zorgen over de mensen die vanaf begin maart helemaal niet meer op kantoor zijn geweest.”
Waarom maak je je zorgen over deze groep medewerkers?
“Meestal kan ik vrij snel aan iemands lichaamstaal zien hoe het met hem of haar is. Dat mis ik persoonlijk enorm bij de mensen die niet meer op kantoor werken. Er is letterlijk afstand ontstaan. De komende tijd moeten we daarom samen kijken hoe we die afstand weer kunnen overbruggen.”
Wat heeft in deze periode het meeste indruk op jou gemaakt?
“Persoonlijk leed trek ik me altijd erg aan. Dat was ook nu het geval bij het horen van het nieuws over het hoge aantal sterfgevallen. Dat is veel wezenlijker dan hoe wij het hier op kantoor regelen. Hoewel ik natuurlijk wel enorm trots ben op onze mensen, op de positieve manier waarop medewerkers corona het hoofd bieden. Iedereen, op elke vestiging, heeft namelijk snel en vlot geschakeld.”
Welk inzicht neem je mee uit deze coronatijd?
“Je kunt nog zo creatief of innovatief zijn, er kan altijd iets van buitenaf gebeuren, waardoor het nodig is om nóg meer creativiteit te ontwikkelen. En dan is er meer mogelijk dan je gedacht had. We hadden een plan in de kast liggen om het thuiswerken voorzichtig te introduceren, maar toen we in het diepe werden gegooid en het meteen moesten invoeren, lukte het ook. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”
Over de toekomst gesproken, hoe zie jij die voor Rosmalen Gerechtsdeurwaarders?
“Natuurlijk hoop ik van harte dat iedereen gezond blijft, zodat we in 2021 ons vijftigjarig bestaan samen kunnen vieren. We denken nog na over de manier waarop, want we zijn geen organisatie die erg naar buiten treedt. Wat dat betreft, zijn we bescheiden. Misschien wel te. We gaan in ieder geval met vertrouwen verder, als stille kracht op de achtergrond, om samen met onze opdrachtgevers en debiteuren aan oplossingen te blijven werken.”
Het interview met Mariëtte Langes behoort tot de interviewserie Doorwerken in coronatijd. Een initiatief van tekstschrijfster Hennie van de Kar. Deze interviews met Brabantse ondernemers staan ook als artikel op https://www.linkedin.com/in/hennievandekar/.