Schrijven is kiezen
Woensdag 14 maart 2012, zowel de Landelijke dag van de Zelfstandige als de start van de Boekenweek. Schrijven over beide evenementen, vind ik geen optie. Je moet niet alles willen benoemen in een verhaal, zeker niet in een tekst van pak ´m beet tweehonderd woorden. Schrijven is voortdurend keuzes maken; wat laat je staan en wat niet. Schrijven is schrappen!
Vaak heb je een aanloopje nodig om te komen bij de kern. Om van al die woorden afstand te kunnen nemen, helpt het enorm om een tekst een nachtje te laten liggen. Dan kun je er de volgende dag fris naar kijken en heb je voldoende afstand om te kunnen strepen. Daarom lijkt schrijven zo op ondernemen: op tijd afstand nemen om de juiste beslissingen te nemen. Soms doen anderen dat voor je.
Zo besloot de hoofdredacteur van het Financieele Dagblad om de columns van Karen Romme sinds deze week niet meer te plaatsen. Na 99 columns is dit avontuur voor haar voorbij. Jammer, want Karen is voor veel (kleine, maar ook grote) ondernemers een grote inspiratiebron. Haar boeken over calimeromarketing hebben een prominente plaats in mijn boekenkast, haar columns lees ik graag. Karen Romme vindt het zelf ook jammer, hoewel ze er niet om treurt. Want achter iedere deur die dicht gaat, gaan vijf nieuwe open, stelt zij. Vandaag, woensdag 14 maart, voldoende stof tot nadenken.