Bezig met de bedrijfscommunicatie van anderen, schuift je eigen PR nog wel eens naar de achtergrond. Al vanaf het moment dat ik zelfstandig werk, hebben mijn klanten voorrang. Logisch, maar ook een valkuil.
Hoe vaker ik teksten schrijf voor anderen, als hulpmiddel om hun kwaliteiten te promoten, hoe lastiger ik het vind om mijn eigen PR goed op orde te hebben. Gelukkig heb ik een PR-mannetje in huis, die mij met zijn negen jaar regelmatig een grote spiegel voorhoudt.
Zo kwam onlangs een moeder van een nieuw vriendje van hem eens poolshoogte nemen. Na een korte kennismaking, volgde de onvermijdelijke vraag ´en wat doe jij´. Toen ik antwoordde dat ik tekstschrijfster ben, was zij meteen geïnteresseerd. Enthousiast vroeg zij door en wilde weten waar ik zoal over schrijf. Gewend om zelf de vragen te stellen, duurde mijn volgende antwoord wat langer. Ook omdat ik er niet op berekend was om ´s morgens vroeg in mijn eigen woonkamer te moeten ´pitchen´. Mijn PR-mannetje nam het gesprek over. Met een uitgestreken gezicht voerde hij het woord: ´mijn moeder schrijft columns´. Van de vanzelfsprekendheid waarmee hij dingen zegt, kan ik nog veel leren.